Clearsite Kennisbank

Zero click searches. Wat zijn het, wat heb je eraan en hoe kom je eraan?

SEO, Google

Er worden per dag 3.5 miljard zoekopdrachten gedaan met de Google zoekmachine. 50% van al deze zoekopdrachten genereren nul clicks naar een website. Dus Google beantwoord de vraag binnen Google. En dat doen ze niet met eigen content maar met onze content.

Bovenstaande gegevens zijn naar voren gekomen gekomen uit een onderzoek van de ‘Google Search god’ Rand Fishkin.


In het congres van de Verenigde Staten zijn hierover zelfs vragen aan Google gesteld. Zie hier voor de video. Als je er langer over nadenkt betekent het natuurlijk ook wel wat. Google is meer en meer bezig om gebruikers binnen hun eigen eco systeem te houden. En dat voor een organisatie waarvan Larry Page in 2005 nog het volgende beweerde.

“We want you to come to Google and quickly find what you want… We want to get you out of Google and to the right place as fast as possible”

Waarom zijn er eigenlijk steeds meer zero-click zoekopdrachten?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Gebruiksgemak.
Google beantwoord steeds meer vragen direct op de zoekresultaten-pagina’s. Dit doet Google met de zogenaamde rich snippets. Vaak in een van de volgende formaten;

  1. Paragrafen
  2. Lijsten
  3. Tabellen
  4. Youtube
  5. Een combinatie van bovenstaand

Stel in Google maar eens de volgende vraag “wat is de admin url van WordPress”. Je ziet dat Google je direct een antwoord geeft. Je hoeft dus niet meer naar de website te gaan die het antwoord voor je heeft.

Featured snippet voorbeeld paragraaf

Een voorbeeld van een grafiek zie je bijvoorbeeld terugkomen bij de vraag “Hoeveel inwoners heeft Nederland”.

Featured snippet voorbeeld grafiek

Wat betekenen zero click searches voor je SEO strategie

Een traditionele SEO strategie is er immers vaak op gestoeld om traffic naar je website te genereren. En dit soort directe antwoorden ga je meer en meer krijgen binnen Google. Ook bij andere vragen zoals bijvoorbeeld “top 10 netflix series 2020”. Je krijgt direct een mooi lijstje in Google te zien. Dit resulteert dus steeds minder in clicks naar de website die dit mooie lijstje heeft gemaakt. En die website die dit lijstje heeft gemaakt leeft waarschijnlijk voor een groot deel van advertentie inkomsten. En ja die krijgen alleen betaald als je ook daadwerkelijk de website bezoekt.

Daar ga je dan...
Ben je jarenlang bezig geweest met het verzamelen van goede content om hoger en hoger in Google te komen, om vervolgens meer advertenties te kunnen tonen (grote kans dat je dit via het Google Display Network) doet.

En ja, je gaat zelfs aan de slag met Google Ads om nog meer traffic naar je website te krijgen. En ja hoor het is je gelukt. Je staat in Google met een featured snippet.

Yess denk je. Dat is mooi werk. Maar vervolgens zie je de traffic voor die pagina instorten. Het is voor de zoeker immers niet meer nodig om jouw pagina te bezoeken. Maar dat is gelukkig niet altijd het geval, het tegendeel kan ook waar zijn. Lees hieronder verder.

Hoe haal je je voordeel uit deze zero clicks

Het allerbelangrijkst om je te beseffen is natuurlijk dat gebruikers door jouw featured snippet zeker niet meer naar de concurrent gaan. 😉

Daarnaast zijn er zeker meer voordelen uit te halen. Die zijn er bijvoorbeeld op het gebied van zichtbaarheid van je merk. Bezoekers zien namelijk wel iedere keer jouw merk of organisatie staan bij de featured snippet. Als dat wat waard is voor je moet je dus zeker gaan investeren in zoekresultaten die geen traffic genereren.

Featured snippets genereren juist wel meer traffic

Daarnaast zijn er ook onderzoeken die aantonen dat het behalen van featured snippets juist wel meer traffic genereren naar je website. Wanneer een featured snippet meer of juist minder traffic genereert is wat lastiger te zeggen.

Het zit hem voornamelijk in het soort vragen die je beantwoordt. Een featured snippet die antwoord geeft op een simpele vraag als “Hoeveel inwoners heeft Nederland” zal waarschijnlijk weinig traffic genereren. De kans is namelijk groot dat degene die de zoekopdracht doet genoeg heeft aan het concrete antwoord (17,28 miljoen).

Je zal je vooral moeten richten op mensen die ook actie willen ondernemen. Bijvoorbeeld iemand die zoekt “Wat kost een website”. Wanneer je op deze vraag met een featured snippet in Google komt is de kans veel groter dat mensen ook gaan klikken. De featured snippet noemt waarschijnlijk een bedrag tussen de x en x euro. De kans is groot dat iemand niet alleen een antwoord op die vraag nodig heeft, hij of zij heeft waarschijnlijk ook behoefte aan een nieuwe website. De featured snippet zal dan ook zeer waarschijnlijk de trigger zijn om door te klikken naar je website.

Hoe verkrijg een featured snippet?

Een uitgebreid artikel hierover is nog in de maak. Maar voor nu toch vast wat handvatten om je op weg te helpen.

Het is wel belangrijk om je te realiseren dat voordat een featured snippet een featured snippet wordt de content sowieso al hoog in de zoekresultaten moet staan. Er is dus geen wondermiddel. Maar er zijn zeker zaken die je kunnen helpen om je toch al goed scorende content om te zetten naar een featured snippet.

  • Creëer content die specifieke vragen beantwoord.Weet welke vragen je klanten stellen.
  • Zorg voor kwalitatief hoogwaardige content.
  • Hou de paragrafen en zinnen die het antwoord bevatten kort
  • Breng een duidelijke structuur in je content (H1, H2, H3, H4 etc)
  • Gebruik waar mogelijk tabellen om data te presenteren
  • Gebruik de vraag ook in je antwoord
  • Een samenvatting aan het begin of het einde van de content werkt ook in je voordeel

p.s. Er is geen speciale markup nodig voor een featured snippet.
Google zegt hierover het volgende:

How can I mark my page as a featured snippet?
You can't. Google systems determine whether a page would make a good featured snippet for a user's search request, and if so, elevates it.

Zoals gezegd er is geen wondermiddel om een featured snippet te scoren. Maar mocht je hulp zoeken dan is er altijd Clearsite. Neem contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen.