Clearsite Kennisbank

Tijd om over te stappen op Google Analytics 4

Google Analytics 4, Conversies, Marketing

All aboard! De nieuwste en verbeterde versie van Google Analytics is gelanceerd: Google Analytics 4. Beschouw het als een MVP lancering, want het is nog volop in ontwikkeling. Wel compleet genoeg om te beginnen met het verzamelen van (nieuwe) data. Te beginnen zeg je? Ja, net zoals met ganzenborden is het terug naar start. GA4 draait namelijk op een geheel nieuw ‘event driven’ datamodel: goodbye bounce rate en hello engaged sessions.

👀 Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is Google’s nieuwe standaard voor het verzamelen en analyseren van website statistieken. Gelanceerd in Oktober 2020 met als uitgangspunt dat het voor en door iedereen is te gebruiken. Nieuwe data die een beter inzicht geeft in het bezoekgedrag van hedendaagse consument. Het is anders, heel anders, en dat zit ‘m voornamelijk in de bron.

Het is nog zo ‘vers van de pers’ dat lang niet alle (nieuwe) functionaliteiten bekend en/of aanwezig zijn. Wij adviseren om direct te beginnen met GA4 om diverse redenen. Op basis van reeds beschikbare informatie en opgedane kennis, lichten wij een tipje van de sluier op.

“Hoe eerder, hoe beter!”

Voorkom verlies van al je historische data.
Nu is het moment om je Google Analytics 4 property in te stellen.

🚀 Een nieuw tijdperk

In de huidige Google Analytics, ook bekend als Universal Analytics en te herkennen aan de UA-property, worden sessions gekoppeld aan user data. User data bestaat uit gegevens die Google Analytics verzamelt uit cookies of uit je browserinstellingen, zoals leeftijd, geslacht of locatie. Sessions bestaat uit gebeurtenissen tijdens een bezoek, zoals pageviews, downloads of aankopen. Hier komen statistieken als bounce rates, time on page en pages per session uit. Op zich prima voor de gemiddelde website om de koers te bepalen, maar het online landschap en de bijbehorende customer journeys veranderen met de tijd.

Ten opzichte van een website, laden apps, games en videospelers meestal geen aparte pagina’s in. Volgens Google missen we daar een hele hoop waardevolle data. Ook door de aanhoudende trend van mobiele apps en single page sites wordt het bijhouden van sessions en pageviews niet meer als de beste manier gezien om de bezoekerservaring te meten.

Daarbij zorgt het verzamelen van gebruikersdata volgens de AVG-richtlijnen ervoor dat het lastiger wordt om een compleet beeld van je klanten te krijgen. Privacy en verantwoorde dataverzameling gaan een grotere rol spelen de aankomende tijd. Zeker met het oog op het uitfaseren van third party cookies. Apple blokkeert al sinds maart 2020 third party cookies in Safari.

Google gaat dat naar verwachting in 2021 doen in Chrome. In ieder geval vóór 2022. We hebben het dan over ‘data gaps’ die kunnen ontstaan bij het vormen van een gebruikersprofiel door het ontbreken van cookies. Je snapt daarom misschien wel waarom Google deze move maakt om met de trend mee te gaan.

👩‍💻 Het ‘event driven’ datamodel

Met het nieuwe event-driven’ datamodel legt Google de basis voor het eenvoudig, toekomstbestendig én privacygericht tracken van data. Meer focus op het meten van de customer journey en de touchpoints. Verwacht wordt dat deze cijfers ons een actueler beeld van de moderne consument geven.

Sessions en pageviews zijn in het nieuwe datamodel losgekoppeld van elkaar. In plaats daarvan meet het in een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics.

Events zijn niets meer dan interacties zoals bijvoorbeeld het scrollen op een pagina, het afspelen van een video of een download van een bestand. Dit en meer kan allemaal worden gemeten. Het meten van een event is nog niet eerder gebruikt voor websites en wel voor mobiele apps . Dit was al mogelijk met behulp van Google Firebase en die expertise is geïmplementeerd in Google Analytics 4.

Marketeers zullen blij zijn dat het aantal ‘ogen’ (pageviews) niet meer leidend zijn voor het meten van succes en de nadruk voortaan komt te liggen op waardevolle bezoeken en interacties op een website.

🤗 Meer mogelijkheden

Door een interactie als event te meten, wordt het een stuk eenvoudiger. Onder andere het aantal handelingen dat je moet uitvoeren om bepaalde statistieken te zien is hierdoor makkelijker gemaakt. In Google Analytics 4 zijn een hoop automatische events aanwezig die je voorheen apart in Google Tag Manager moest instellen. Deze worden automatisch verzameld m.b.v. de basis-sitetag. Standaard aanwezig zijn o.a.: zoekopdrachten, downloads, scroll-diepte en video-engagement. Voortaan allemaal in te stellen via Google Analytics 4. Superhandig!

Nog een groot voordeel is dat cross-platform / cross-device metingen mogelijk worden. Customer journeys zijn tegenwoordig langer en complexer. Kijk bijvoorbeeld naar een campagne, die bevat naast je website vaak ook je app en/of advertenties als touchpoint. Databronnen van je website én app kan je koppelen via Google Analytics ‘gegevensstreams’. Hiermee kan je langere en complexere customer journeys beter in kaart brengen.

Andere voordelen van Google Analytics 4

Naast het event-driven datamodel zijn er nog andere nieuwe functies aanwezig. Met al deze functies wordt het gemeenschappelijk doel bereikt: de moderne consument wordt beter en overzichtelijker weergegeven door de cijfers. Enkele voorbeelden zijn:

  • Doelgroepen beheren is makkelijker.
    Google Analytics 4 maakt het makkelijker om doelgroepen te maken op basis van wat gebruikers op je site hebben gedaan. Op basis van de verzamelde gegevens kun je binnenkort bijvoorbeeld bezoekers automatisch laten groeperen in mensen die waarschijnlijk binnen 7 dagen terugkeren op je website, en mensen bij wie dit onwaarschijnlijk is.
  • De analyse hub is nu gratis.
    De analysehub verzamelt een hoop rapporten die je kunt aanpassen met segmenten, dimensies en statistieken. Met behulp van aanwezige templates kan je heel eenvoudig de data analyseren. Je vindt hier ook de bekende pad-, trechter- en segment analyserapporten terug. De rapporten zijn makkelijk terug te vinden omdat de analysehub ze voor je verzamelt. Dit is in GA4 gratis.
  • Customer lifecycle reporting
    Een nieuwe rangschikking en ‘slimmere’ techniek voor de rapporten zorgen ervoor dat de volgorde beter overeenkomt met de customer lifecycle. Begrijp beter hoe je klanten binnenkomen op je website, wat hun bezoekersgedrag is en of ze na een aankoop bij je zullen terugkomen.
  • Verbeterde integratie met Google Ads
    Met de verbeterde doelgroep integratie in Google Ads kan je doelgroepen opbouwen van je bezoekers op zowel je website als in je app. De doelgroep lijsten worden opgebouwd door de acties die je bezoekers online uitvoeren en automatisch bijgewerkt. Bijvoorbeeld een aankoop op je website of in je app kan tot gevolg hebben dat een gebruiker van andere lijsten wordt verwijdert, zodat zij niet opnieuw worden getarget in je advertenties. Dit zorgt ervoor dat je je campagnes efficiënter kan beheren.
Het dashboard in Google Analytics 4 is ook opgefrist.

🤖 Machinelearning-algoritmes

Google legt meer focus op de machinelearning-algoritmes in Google Analytics 4. Hiermee anticiperen zij niet alleen op de toekomstige ‘data gaps’ die ontstaan door het uitfaseren van de third party cookies, maar mogelijk zelfs op een toekomst zonder cookies. Vandaar dat Google meer inzet op voorspellende analyses en minder op een complete dataverzameling.

Het gebruik van machine-learning algoritmes geeft ons ook toegang tot automatisch gegenereerde rapporten en doelgroep inzichten die veel relevanter zijn. Google kan met behulp van de algoritmes voorspellingen doen op basis van de binnenkomende data. Bijvoorbeeld een voorspelling wat de resultaten van een actieve campagne gaan zijn of voorspellen wat de potentiële inkomsten per verschillende doelgroep zijn.

Deze zogenaamde predictive audiences gaan een hele grote rol spelen. Intergratie tussen deze data in Google Analytics 4 en Google Ads staat daarom hoog op het prioriteitenlijstje van Google. Door alleen op historische data te varen als marketeer loop je achter de feiten aan. Gebruikersgedrag uit het verleden bieden immers geen garantie voor de toekomst. De voorspellende gave om het gedrag van je gebruikers in kaart te brengen geeft marketeers de mogelijkheid voortaan de juiste doelgroep te benaderen.

Heb je hulp nodig met het updaten of implementeren van
Google Analytics 4?

Komt goed! Neem gerust contact met ons op en dan helpen wij je graag vooruit!

👋🏽 Goodbye bounce rate

De bounce rate is in Universal Analytics vaak de leidende factor voor het meten van ‘engagement’ van jouw doelgroep. In Google Analytics 4 is deze vervangen door ‘engaged sessions’. Om als sessie te worden gekenmerkt, moet de bezoeker minimaal aan één van de volgende voorwaarden voldoen:

  • Ze hebben de website/app minimaal 10 seconden op de voorgrond geactiveerd.
  • Ze hebben een ‘conversie’ geactiveerd. De eigenschappen bepaal je zelf en is vergelijkbaar met de ‘Doelen’ uit UA.
  • Ze hebben 2 of meer ‘pageview/screenview’-events uitgevoerd.

Dit levert nieuwe statistieken op zoals:

  • Engagement rate (Engaged sessions / sessions)
  • Engaged sessions per user (engaged sessions / users)
  • Engagement time = (som van engaged time)]

Je hoeft ook niet meer door te klikken naar diepere lagen in Google Analytics 4 voor deze informatie. We zwaaien de bounce rate definitief vaarwel!

Een overzicht van meetbare events

🧐 Hoe werkt dit in de praktijk?

Door het compleet nieuwe datamodel is Google Analytics 4 qua techniek dus zó anders dan Universal Analytics, dat er bij de upgrade een nieuwe property wordt aangemaakt. Het is niet mogelijk om verder te gaan met het uitbreiden van je huidige data en óók niet mogelijk om historische data te migreren. Je hebt vanaf dat moment twee properties draaien die ieder hun eigen data verzamelen op je website: GA4 en UA.

Beide properties blijven voorlopig naast elkaar draaien. Na de upgrade naar GA4 kan je nog steeds gebruikmaken van je ‘oude’ Universal Analytics. De data op je oude property (UA) bouwt gewoon verder op van waar je was gebleven. In je nieuwe Google Analytics 4 property begin je weer helemaal ‘from scratch’ met het verzamelen van data.

En op het moment is dat nog zeer handig. Naast het feit dat er nog geen historische data is opgebouwd in GA4, ontbreekt het ook nog aan rapportages. Nog niet alle functies zijn aanwezig die in Universal Analytics wel zijn te gebruiken. Hieronder vallen o.a.:

  • Dashboards maken
  • Rapporten voor zoekopdrachten op je site
  • Rapporten voor site-snelheid
  • Integratie met Google Search Console
  • Meerdere weergaves per property

Het is de vraag welke functies blijven bestaan en in welk vorm. Door het nieuwe datamodel kan het zomaar zijn dat sommige worden vervangen door een andere technologie. Google gaat vol aan de bak met de doorontwikkeling van Google Analytics 4. Voor nu moeten we genoegen nemen met een MVP-versie waarin nog een aantal belangrijke functies en rapporten ontbreken.

☝️ Wanneer is het juiste moment om te upgraden naar Google Analytics 4?

Nu. Google Analytics 4 is klaar (genoeg) om in te schakelen. We begeven ons op dit moment namelijk in de overgangsperiode van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Zoals gezegd gaat Google dus alleen nog GA4 doorontwikkelen. Het zal op den duur een nog completer en aantrekkelijker product worden.

Het betekent ook dat Universal Analytics op een gegeven moment ophoudt te bestaan en wordt uitgeschakeld. Tel daarbij het nieuwe datamodel op dat een migratie van historische data niet mogelijk maakt, kortom: je bent alle reeds opgebouwde historie kwijt.

Wanneer UA exact komt te vervallen is op dit moment helaas onduidelijk. Er zijn signalen dat dit in 2022 zal plaatsvinden. Wij hebben het vermoeden dat de uitfasering langer gaat duren. Onze voorzichtige schatting is om en nabij 2025, puur op basis van ervaring die ons leert dat Google lange ‘deprecation' periodes heeft. Maar ervaringen uit het verleden…ach je kent het wel.

Pin je in ieder geval niet vast op die uitspraken en wees voorbereid op wat komen gaat. Hoe eerder, hoe beter! Upgrade nu en begin met het opbouwen van historische data in Google Analytics 4. Leer omgaan met de nieuwe data en begrijp hoe je het moet analyseren. Het zal Universal Analytics op dit moment nog niet vervangen, maar je zorgt in ieder geval voor voldoende bagage qua data en kennis voor de ‘grote’ overstap.

😎 Upgraden naar Google Analytics 4

Het instellen van je Google Analytics 4 property klinkt ingewikkelder dan het is. Waarschijnlijk heb je al een Analytics account en maak je gebruik van Universal Analytics voor je website(s). Hieronder beschrijven we de stappen die je moet doorlopen om je property te upgraden naar GA4 en data binnen te halen via je website(s):

Stap 1: Inloggen

Log eerst in op Google Analytics.

Stap 2: Kies het juiste account

Gebruik de navigatie om naar het juiste "account" te gaan.

Stap 3: Blader naar de juiste property

Kies uw Google Analytics account

Selecteer de bijbehorende property.

Klik op “Openen” bij “Alle websitegegevens”.

Stap 4: Naar het beheerder menu

Links onderin het dashboard ga je naar het “Beheerder” menu.

Stap 5: Maak gebruik van de Instelassistent voor GA4

In de "property" kolom kies je voor “Instelassistent voor GA4”.

Stap 6: De instelassistent voor GA4

Klik in het eerste blok van de de instelassistent op de button "Aan de slag".

Stap 7: Een nieuwe Google Analytics 4-property maken

Onderaan de popup klik je op de button “Property maken”.

Stap 8: Je property en overige instellingen bekijken

In de instelassistent kan je nu op de button “Uw GA4-Property bekijken” klikken.

Stap 9: De tracking code toepassen

Kies voor “Tag installatie” in het blok "Verzamelen".

Hier vind u nu 1 stream, klik met het pijltje door voor de details.

Je ziet nu het scherm "Webstreamgegevens".

De tracking code kan je op twee manieren toepassen voor je website:

  1. Als je GA4 installeert via Google Tag Manager, dan kopieer je het "Metings-ID".
  2. Werk je zonder GTM, dan gebruik je de tracking code bij ‘Algemene sitetag (gtag.js)’ en plaats je deze in je website of laat je je webbouwer deze voor je plaatsen.

GA4 instellen via Google Tag Manager

Open de Google Tag Manager-container van je website. Maak een nieuwe tag aan van het type "GA4-configuratie". Plak je gekopieerde "Metings-ID" hier en plaats de tag op alle pagina’s.

Let op: Het is belangrijk dat je niets verandert aan de oude tags en trackingcodes tijdens deze stap. Voeg de nieuwe code toe en laat de oude gewoon staan. Op deze manier kun je via zowel Google Analytics 4 als Universal Analytics data verzamelen.

Stap 10: Controleer je property-instellingen

Bij "property-instellingen" controleer je of de tijdzone- en valuta-instellingen goed staan.

🎉 And it's done!

Je Google Analytics 4 property is nu actief om data te verzamelen. Vergeet niet om al je properties te upgraden naar GA4. Mocht je er toch niet helemaal uitkomen met behulp van ons stappenplan, dan helpen wij je heel graag vooruit. Neem gerust contact met ons op!

🔮 Wordt vervolgd

Voor iedereen begint nu de grote ontdekkingstocht. Wij gaan zelf ook actief aan de slag met GA4 om alle in's en out's te ontdekken. Zo is er natuurlijk nog veel meer te vertellen over het instellen van events, conversies en het koppelen met Google Ads. Hou onze kennisbank in de gaten voor meer Google Analytics 4 gerelateerde artikelen!