Clearsite Kennisbank

Onderhoud aan je WordPress website - Cruciaal voor de performance

WordPress, SEO, UX

Wanneer je WordPress website live gaat is deze als het goed is brandschoon opgeleverd. Compleet met de meest up to date software. Desondanks komt het voor dat websitebeheerders het onderhoud vanaf dat moment laten schieten. Het is echt belangrijk om ook je WordPress website regelmatig te onderhouden, want meestal realiseert men zich dit pas als het te laat is. En hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt.

Wat zijn nou de zaken waar je op moet letten bij het onderhoud aan je WordPress website?

Hou WordPress en de gebruikte plugins up to date

Het overgrote deel van hacks op WordPress websites komt door achterstallig onderhoud. Men staat er gewoon niet bij stil of vindt het toch misschien een beetje eng om te updaten. Soms is het ook niet zo simpel. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de laatste WordPress versie niet meer compatible is met je WordPress thema. Of dat de nieuwste versie van een plugin ervoor zorgt dat er onverwachte dingen gebeuren op je website. Zorg er dan ook voor dat je eerst een goede backup maakt van je website, zodat je altijd weer terug kan naar de correct werkende versie.

Uiteraard kan je de updates van WordPress ook uitbesteden aan degene die jouw website gebouwd heeft. Ook wij kunnen dit traject voor je uit handen nemen.

Mocht je hierin geïnteresseerd zijn kun je altijd even contact opnemen. Afhankelijk van de complexiteit van je website zijn de kosten hiervoor ongeveer € 25,- per maand.

Test je formulieren

We hebben het al te vaak meegemaakt dat formulieren ‘ineens’ niet meer werken. De e-mails komen niet meer aan, validaties kloppen niet meer of de e-mail komt al weken in een spambox terecht. Er kunnen veel redenen zijn waarom een formulier ineens niet meer werkt. Controleer daarom echt periodiek je formulieren. En test het grondig, maak expres fouten bij het invullen en controleer daarna of de e-mails binnenkomen (ook eventuele auto reply mails). Test elk formulier op je website en denk niet "als het ene formulier werkt, dan zal het andere formulier ook wel werken". Soms zit een probleem gewoon heel specifiek in één formulier.

Controleer je website op 404 errors en dode links

Een 404 error wordt door een webserver gegenereerd wanneer er een pagina wordt opgevraagd die niet bestaat. Het is goed om te beseffen dat je 'dode links' op je website kan hebben, maar het kunnen net zo goed uitgaande links zijn (naar andere websites) die niet meer werken. Er bestaan vele tools om dit soort problemen op te sporen, maar ik noem er hier eentje die bijna iedereen wel tot zijn of haar beschikking heeft: Google Analytics.

Je kan in Google Analytics vrij eenvoudig een overzicht van paginatitels genereren. Wanneer je de paginatitel van jouw 404 pagina weet, kan je die er dus zo uitvissen. Met deze methode haal je overigens alleen de 404 errors naar boven binnen je eigen website, die daadwerkelijk zijn opgevraagd door een websitebezoeker. Google Analytics meet immers alleen bezoek op je website.

Wil je ook uitgaande links en interne links die nog niet zijn opgevraagd controleren, dan heb je meer geavanceerde tools nodig. Daar zijn er ook heel veel van beschikbaar. Wijzelf gebruiken Screaming Frog, maar dat is niet goedkoop. Er is overigens ook een gratis versie beschikbaar, met uiteraard gelimiteerde opties. Een basic tool die best goed werkt is bijvoorbeeld https://www.deadlinkchecker.com/. Doe het maar eens, je zult versteld staan wat je tegenkomt!

Controleer je website op broken links

Test de snelheid van je WordPress website

Als het goed is heb je al zelf, of heeft jouw internetbureau, ervoor gezorgd dat je een lekkere snelle WordPress website had bij live-gang. Maar na verloop van tijd zijn er nieuwe pagina’s bijgekomen, nieuwe afbeeldingen en misschien zijn er extra functionaliteiten en plugins toegevoegd. Dat kan er allemaal voor zorgen dat de snelheid van je website toch weer achteruit is gegaan. En we weten allemaal dat snellere websites voor een betere User Experience zorgen, maar ook voor betere posities in de zoekresultaten.

Een goede eerste stap om de performance van je WordPress website te testen is Page Speed Insights van Google gebruiken. De tool is simpel in gebruik en je ziet dan ook al snel waar de eventuele pijnpunten liggen. Het oplossen van deze pijnpunten kan soms lastiger zijn. Afhankelijk van de issues die je hier tegenkomt, kan het zijn dat er meer technische kennis vereist is. Mocht je hulp nodig hebben met het optimaliseren van de snelheid van je website, dan kan je altijd een beroep op ons doen.

Controleer de snelheid van je WordPress website

Check je content (o.a. voor SEO)

Wij maken regelmatig mee dat er na verloop van tijd diverse schoonheidsfoutjes in een website bestaan. Denk dan bijvoorbeeld aan het ontbreken van goede paginatitels, missende H1 tags, pagina’s zonder meta descriptions of alt tags van afbeeldingen die ontbreken. Daarnaast gebeurt het wel eens dat er bijvoorbeeld één nieuwsbericht wordt gekopieerd om een nieuw nieuwsbericht mee aan te maken. Hierbij vergeet men de wat minder zichtbare zaken aan te passen, zoals een page title of meta description. Het resultaat is dat er 20 nieuwsberichten op je website staan met dezelfde page title en meta description. Typisch zaken die je op een WordPress pagina heel effectief met de Yoast SEO plugin kan instellen.

Voor een kleinere WordPress website kan je dit prima handmatig controleren. Maar bij grotere websites is het veel handiger om hier software voor te gebruiken. Met een tool als Screaming Frog kan je met een druk op de knop je gehele website scannen op dit soort schoonheidsfoutjes. Overleg met je hosting bedrijf en/of internetbureau voordat je dit gaat uitvoeren. Dit soort tools kunnen namelijk belastend zijn voor de webserver. En je wil natuurlijk voorkomen dat je website onbereikbaar is tijdens het gebruiken van zo'n tool.

Ruim je website op 🧹

Je probeert weleens iets met nieuwe afbeeldingen. Bijvoorbeeld drie verschillende versies van een afbeelding. Soms maak je wel eens paar concept pagina's aan om het een en ander te testen. Misschien drie variaties van één landingspagina of je test een paar plugins voor een bepaald doeleinde. Je gebruikt er uiteindelijk één en de rest blijft doelloos op je WordPress website bestaan.

Leer jezelf aan om dit soort zaken zo snel als mogelijk op te ruimen. Gebruik je het niet? Verwijder het. Op de lange termijn wordt het nog lastiger, zeker voor grotere websites waar meerdere mensen aan werken. Niemand weet na een half jaar meer of die ene afbeelding nou wel of niet gebruikt wordt. Alles wat je doelloos achterlaat wordt op een gegeven moment een ballast voor je website. En dat komt de performance van je website niet en goede.

Tip. Wanneer je revisies van pagina’s op je WordPress website bijhoudt met bijvoorbeeld de "Simple History" plugin, zorg er dan voor dat dit af en toe opgeruimd wordt. Beter nog: zorg dat je de plugin instelt zodat het automatisch gebeurt. Een website met honderden pagina’s, waarvan 20 pagina revisies, kan snel leiden tot een hele grote database.

Simple History instellingen

Dat was ‘m dan! Mocht je in de gelukkige situatie verkeren dat je klant bij ons bent, maar je komt er ondanks dit artikel niet uit, dan kan je altijd even bellen of mailen.

Mocht je nog geen klant bij ons zijn: je weet niet wat je mist ;-)

🤘 Succes!