Clearsite Kennisbank

Nog meer bonuspunten bij Google Search voor je goede User Experience

User Experience, UX

Er is niks zo vervelend als een website die niet doet wat je ervan zou verwachten. Een website die traag is, slecht ontworpen of soms zelf een opzettelijk misleidende interface heeft. Of minstens zo erg, die websites waarop je net een artikel aan het lezen bent en dan komt ineens een advertentie over je artikel heen. Waardoor je weer moet gaan scrollen naar het artikel wat je net zo lekker aan het lezen was. Goed nieuws Google gaat daar een stokje voor steken.

Gelukkig vindt onze grote vriend Google dit ook vervelend en zijn ze gekomen met een serie ‘Web Vitals’ om dit tegen te gaan. Google gaat meer en meer de user experience bepalend laten zijn voor jouw positie in de zoekresultaten. Het gaat dus niet meer alleen om content die past bij de zoekwoorden. Gebruiksvriendelijkheid wordt steeds belangrijker. Niet alleen maar als de bezoekers al op je website zijn. Ook om ze ernaartoe krijgen via de zoekresultaten.

Enkele factoren die mede bepalend voor de zoekresultaten zijn zoals Google het zelf noemt: “loading, interactivity, and visual stability daarnaast spelen ook zaken als mobile friendly en veiligheid een steeds grotere rol bij de ultieme user experience.

Het gaat wat ver om hier in detail uit te leggen hoe ze dit gaan kwantificeren. Google zelf legt dat overigens in dit artikel vrij goed uit. Het komt er in grote lijnen op neer dat volledige pagina’s binnen 2,5 seconden geladen moeten zijn en de eerste interactie met de pagina moet binnen 100 microseconden tot stand komen. Daarnaast wordt er gekeken hoe vaak zichtbare content van plaats wisselt. Wij hebben het idee dat ze hier nog wat minder concreet in zijn. Ook omdat het simpelweg niet altijd te voorkomen is. Het 'embedden' van social media content blijft een uitdaging in deze. Voor sommige van deze content geldt namelijk dat de hoogte pas bekend is wanneer de content geladen is. En ja dan zullen andere delen van de content gaan verspringen. Soms is het ook gewoon met opzet misleidend.

Een goede user experience wordt dus nog belangrijker voor je positie in de zoekresultaten. Maar het is zeker niet dé oplossing voor zoekmachine-optimalisatie. Content is king geldt nog steeds. Een pagina met de beste informatie zal nog steeds goed scoren ook al is de user experience niet ideaal. “Great page experience doesn’t override having great page content.” schrijven ze zelf. Maar zoals vaak “alle beetjes helpen”. En wanneer de content ongeveer net zo waardevol is als die van een concurrent zal de site met de beste UX het winnen.

Google geeft wel aan dat mede door COVID-19 deze factoren pas in 2021 een grotere rol gaan spelen. Ze beloven ook zes maanden van tevoren een ‘heads up’ te geven. Deze update gaat ook betekenen dat het hebben van AMP (Accelerated Mobile Pages) niet meer persé nodig is om in de zogenaamde ‘Google Top Stories’ getoond te kunnen worden.

"A note on timing: We recognize many site owners are rightfully placing their focus on responding to the effects of COVID-19. The ranking changes described in this post will not happen before next year, and we will provide at least six months notice before they’re rolled out. We're providing the tools now to get you started (and because site owners have consistently requested to know about ranking changes as early as possible), but there is no immediate need to take action."

Het is natuurlijk leuk nieuws dat een goede UX ook kan gaan bijdragen aan betere posities in de zoekresultaten. Maar los daarvan is het sowieso heel belangrijk om een goede user experience te bieden. Iets wat wij ons bij Clearsite al heel lang realiseren.
Mocht je hulp nodig hebben om je user experience te verbeteren, neem gerust contact op. Wij staan voor je klaar!