Clearsite Kennisbank

Google lanceert Search Console Insights

Google Analytics, SEO, Google

Google Analytics is natuurlijk een prachtige tool om de prestaties van je website in te kunnen zien. Maar het kan zoveel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. En alhoewel wij het wel leuk vinden om diep in de statistieken te duiken, merken we ook dat veel van onze klanten gewoon even snel een simpele inzage willen krijgen. En juist dat lijkt Search Console Insights te bieden.

Google Search Console Insights

"Maar daar kan je in Google Analytics toch een dashboard voor aanmaken" hoor ik je zeggen. Ja dat kan natuurlijk ook, maar Search Console Insights is een mix van data uit Google Analytics en Search Console, waardoor het net iets meer informatie biedt. En in feite is het dashboard al voor je aangemaakt.

Search Console Insights

Search Console Insights geeft je snel inzage in welke content bijvoorbeeld het beste presteert, maar ook hoe bijvoorbeeld je nieuwste content presteert. Daarnaast geeft het informatie over hoe mensen je content weten te vinden. Per widget wordt er ook nog uitleg gegeven over hoe je de data moet interpreteren.

Het eerste deel laat zien hoe je website gepresteerd heeft over de afgelopen 28 dagen, dit doen ze aan de hand van page views en gemiddelde tijd gespendeerd op een pagina. In het tweede deel laten ze zien hoe je nieuwste content gepresteerd heeft. Ook hier gaat het om de laatste 28 dagen. Dit wordt ook weer getoond aan de hand van page views en de gemiddelde tijd gespendeerd, daarnaast wordt ook hier weer direct getoond via welke zoekopdrachten de gebruikers zijn binnengekomen.

Daarnaast zijn er nog widgets die data laten zien van je meest populaire content, de meest populaire kanalen, de meeste gebruikte zoektermen, referrals en social media engagement.

Er valt op dit moment nog helemaal niks te configureren, het is wat het is en misschien is dat juist ook wel de kracht. Ik denk nog wel dat het een mooie toevoeging zou zijn om vanuit de verschillende widgets door te linken naar de achterliggende Google Analytics data.

Wat heb je er nou aan?

Verwacht er niet al te veel van. Het is zoals het er nu naar uitziet echt bedoeld om even snel een inzage in de prestaties van je content te krijgen. Niet meer en niet minder. Ik kan me voorstellen dat het voor management en directieniveau een leuk tooltje is om snel inzage te krijgen. Ook leent het zich ervoor om bijvoorbeeld als een dashboard op een groot scherm binnen de afdeling te tonen. Dan blijft toch iedereen betrokken zonder dat ze echt dieper in Google Analytics of Search Console hoeven ta gaan.

Misschien dat Google er nog meer mee van plan is, maar tot nu toe is het gewoon een leuk maar simpel tooltje.