Clearsite Kennisbank

En daarom moet je aan de landingspagina’s!

Conversie, User Experience, UX

De eerste indruk... "You never get a second chance to make a good first impression". Dit geldt ook zeker voor merken die zich online presenteren. Hoe je ‘first-time’ bezoekers op je website betrokken raken kan de start zijn van een prachtige customer journey die eindigt in een succesvolle conversie. Of het kan direct een einde van het bezoek aan je website betekenen. Online moet die eerste indruk in mili seconden gemaakt worden, we weten immers hoe gehaast de gemiddelde websitebezoeker is.

Landingspagina’s gaan je hier bij helpen!

Wat is nou precies een landingspagina?

Wanneer je met deze vraag op het internet gaat zoeken kom je daar nogal uiteenlopende antwoorden op tegen. Wij zien een landingspagina als een op zichzelf staande webpagina met de focus op één specifiek product of dienst. Speciaal gemaakt voor een marketing of advertentiecampagne. Het is de plek waar de bezoeker land na een klik op een online advertentie, een e-mailcampagne, een post op social media of een organische hit in de zoekresultaten.


Een landingspagina heeft in tegenstelling tot andersoortige pagina’s vaak één hele duidelijk focus met daarbij een duidelijke call to action (CTA). Deze focus maakt ze tot een goede optie om de conversie van je campagne te verhogen.
Er zijn mensen die wat rigide omgaan met de term landingspagina. Zo wordt er soms gezegd dat een landingspagina geen navigatie naar andere delen van de site mag bevatten. Of dat een landingspagina persé een contactformulier moet bevatten. Naar onze smaak een wat te bekrompen kijk op de zaak. Het gaat erom dat er een hele duidelijke focus is en niet zoals een homepage die vaak veel meer doelen dient.

Wat zijn de voordelen van een landingspagina?

1. Een hogere conversie

Er zijn onderzoeken die aantonen dat de aantallen leads met 55% zijn gestegen door van 1 tot 5 naar 6 tot 10 landingspagina’s te gaan. Alleen dat getal geeft al heel duidelijk aan dat het landingspagina’s gewoon een goede strategie zijn. Wij zien nog te veel betaalde zoekresultaten die je doorsturen naar een homepage of bijvoorbeeld direct naar een of ander formulier. Vaak zonder verder in te gaan op de originele boodschap die je in de Google Ads campagne tegenkwam. Dit is jammer. Vooral als je weet dat al die marketing centen met een goede landingspagina zoveel meer zouden kunnen opleveren.

2. Focus, focus, focus

Een homepage is vaak de poort naar andere delen van je website. Dit resulteert erin dat je meerdere belangrijke aspecten van je organisatie onder de aandacht wil brengen. Vergelijk dat met een landingspagina, met één duidelijke en pakkende headline, één duidelijk idee in het achterhoofd over één specifiek product of één specifieke dienst. Hierdoor haal je een hoop verwarring weg bij een bezoeker, zeker als die bezoeker ook nog eens heel bewust op zoek is naar precies dat product waar je landingspagina over gaat.
Hierdoor converteren landingspagina’s gewoon veel beter.

A homepage is for everybody, and so, it converts nobody.”

3. Makkelijker inzicht krijgen in het effect van campagnes

Of je nu veel of wat minder marketingbudget stop in, Google Ads, Retargeting, e-mail campagnes, gesponsorde content en vaak een combinatie van alles. Je wil weten wat het oplevert. Wanneer je al deze ingekochte traffic naar een homepage stuurt met nog 30 links naar andere delen van je website heb je al snel last van vervuiling in je analyses. Het wordt dus lastiger inzicht krijgen in het effect van je campagne. Daarnaast loop je ook nog eens de kans dat een conversiepercentage al snel beïnvloed wordt door andere factoren op je homepage. Bijvoorbeeld andere acties van misschien wel een ander afdeling van je organisatie.
Met een unieke landingspagina kan je dus veel beter analyseren of de vooraf gestelde doelen behaald worden. En gebeurt dat niet dan heb je een pagina die je veel makkelijker kan gaan optimaliseren dan een homepage. Wat een mooi bruggetje is naar het volgende punt.

4. Vrijheid!

Uiteraard zal je je vaak aan een huisstijl moeten houden. Maar wanneer je gaat ontwerpen voor een opzichzelfstaande landingspagina heb je een stuk meer vrijheid dan op bijvoorbeeld een homepage. Je kan een ontwerp zo goed als mogelijk laten aansluiten bij dat ene product of die specifieke dienst. Je hebt misschien de vrijheid om eens een totaal andere achtergrondkleur te gaan gebruiken, of misschien past bij dit product nou wel die illustratie die je niet zo snel op een homepage zal gebruiken. Alles kan je uit de kast halen of juist weglaten om die bezoeker je pagina in te trekken. Doordat je met minder restricties te maken hebt zijn het ook nog eens pagina’s waarvoor je een stuk eenvoudiger een A/B test kan opzetten.

5. Ook goed voor je organische verkeer

Naast je betaalde verkeer zul je ook zien dat landingspagina’s met een goede user experience en goed ingericht op keywords ook veel organisch (niet betaald) verkeer zullen aantrekken. En vaak ook nog eens heel relevant verkeer omdat dit bezoek zocht naar precies dat product waar je landingspagina overgaat. Ook Google ziet namelijk dat dit een pagina is met een hele duidelijke focus.
Mooi meegenomen toch!


6. Snel inzetbaar en snel aanpasbaar

Een ander groot voordeel is dat je een landingspagina veel sneller in de lucht kan hebben. Zeker in wat grotere organisaties moet er soms nog wel eens het een en ander in beweging gezet worden voordat je iets op de reguliere website voor elkaar krijgt. Je hebt misschien met meerdere afdelingen en belangen te maken. Die opzichzelfstaande landingspagina is jouw eigen dingetje, je kan zelf zaken gaan bepalen en makkelijker beslissingen maken. Ze hebben immers alleen maar invloed op die ene pagina en niet op de rest van de website.

Aan de slag met landingspagina’s dus!

Heb je hulp nodig bij het opzetten, ontwerpen of bouwen van deze conversie-machines. Clearsite heeft veel ervaring met landingspagina’s. Neem gerust contact op met ons.Het is één van de leukste dingen van ons vak dus kom maar op!