Internetbureau Clearsite Conversie optimalisatie

De conversie van je website verbeteren?

Als de resultaten van je website toch wat tegenvallen.
Daar kan je wat aan doen, dat heet conversie optimalisatie!

Herken je dit?

Je hebt je nieuwe website gelanceerd. De verwachtingen zijn hoog. Laat de leads maar binnen komen… Reality check!

  • Hoge bounce rates
  • Weinig tot geen leads via je website
  • Pagina's die helemaal niet bezocht worden
  • Het valt allemaal dus nogal tegen 😟

Daar kan je wat aan doen! Lees snel verder

Conversie optimalisatie

Penny-wise, pound-foolish

Conversie valt tegen dus pompen we nog meer budget in de marketing. De marketing afdeling gebruikt van elke € 100,- er 80 om potentiële klanten naar de website te lokken. Maar er wordt maar € 5,- besteed om die bezoekers te converteren. Dat klinkt raar toch?

Stel dat je het percentage van je bezoekers wat converteert kan verdubbelen, dan stop je toch eerst daar je geld in om vervolgens bezoekers naar je website te lokken. Elke euro die je daarna besteed aan het genereren van traffic is namelijk twee keer zoveel waard geworden.

Een simpel rekensommetje 🧮

Je besteedt € 2000,- per maand aan het inkopen van verkeer.
Dat levert je 1000 bezoekers op per maand.
Van die 1.000 bezoekers converteert 2% en een conversie is je € 100,- waard.
Dit levert je het volgende op: 2% van 1000 = 20 x € 100,- = € 2.000,-
Juist ja, dit levert je dus niks op. Alles voor niks gedaan 😞

Dus door één keer wat budget te stoppen in conversie optimalisatie verdien je vervolgens elke maand dubbel zoveel geld.

Uiteraard is bovenstaand een versimpeld voorbeeld, maar hé het gaat om het idee. Begin dus nu nog met het verbeteren van de conversie van je website!

De conversie verbeteren met onze bewezen aanpak! 📈

Bij internetbureau Clearsite hebben we heel veel succes behaald voor onze klanten met conversie optimalisatie trajecten. We hebben dit zo vaak gedaan dat we vaak ook al snel met wat laaghangend fruit de conversieratio omhoog kunnen krijgen.

Het 5 stappenplan van om de conversie van je website te verbeteren.

  1. Onderzoek
    Hier gaan we onderzoeken welke delen van je conversie funnel verbetert moeten worden
  2. Hypothese
    Gebaseerd op een gedegen onderzoek maken we een hypothese. “Wij verwachten dat als wij X aanpassen dit Y effect heeft”.
  3. Prioriteiten stellen
    Samen bepalen we in welke volgorde we de zaken gaan aanpakken.
  4. Implementeren en testen
    Hier gaan we een aangepaste versie van een pagina naast de oude pagina zetten. Met een A/B test kunnen we gaan kijken of onze hypothese klopt.
  5. En verder…
    De winnende versie is live gegaan. Nu kunnen we deze pagina nog verder gaan verbeteren. Waarom niet alles gewoon in een keer doen?

1. Het onderzoek

Vaak de fase die het meeste tijd in beslag neemt en waar sommigen te snel aan voorbij gaan. We gaan je website bekijken, de data analyseren, Maar ook willen we van jullie meer weten over zaken als jullie Customer Aquisition Cost (Wat kost het om een klant te werven), wat levert een nieuwe klant jullie op, Hoe lang blijven klanten bij jullie een klant, is er bijvoorbeeld sprake van maandelijks terugkerende inkomsten uit een klant?

Aan de hand van een data-analyse van jullie website gaan we op zoek naar de harde nummers; click through rates (ctr), conversies per bron, conversies per apparaat, welk producten converteren het minst goed en welke het best.

Dit kunnen we in beeld brengen met diverse software zoals; Google Analyctis, heatmaps, session recordings etc… Het gaat hier nog om de kwantitatieve data, dus we zijn echt naar de cijfertjes aan het kijken.

De nummertjes zijn zeker waardevol, maar om een compleet beeld te krijgen moeten we ook naar de kwalitatieve data gaan kijken. Oftewel je gezond verstand mixen met een karrenvracht aan ervaring.

In plaats van domweg de cijfers voor waar aan te nemen, gaan wij ons afvragen waarom.

  • Waarom is de ctr zo laag?
  • Waarom converteren we op een mobiel beter dan op desktop?
  • Waarom presteert product x beter dan product y?

De antwoorden op dit soort vragen kunnen we op verschillende manieren boven water krijgen. Je kan bijvoorbeeld denken aan diverse vormen van klant interviews of gebruikerstesten. Wij kunnen dit voor jullie eenvoudig en pragmatisch mogelijk maken, zonder al te hoge kosten. Maar vaak ook kunnen we door onze ervaring uit vorige projecten en een dosis gezond verstand een deel van de antwoorden zelf al invullen. Dat scheelt een hoop tijd en geld.

2. De hypothese

Of aanname of ‘educated guess’ geef het beessie maar een naam. Het komt er op neer dat we met een theorie komen dat wanneer wij iets veranderen op een bepaalde pagina dit een positief resultaat zal opleveren. Dat is natuurlijk niet één ding maar wordt een hele lijst met potentiële verbeterpunten.

Deze lijst met conversie optimalisatie-punten gaan we vervolgens gezamenlijk prioriteren.

conversie optimalisatie vebeteren

 

3. Prioritering conversie optimalisatie

Eigenlijk is dit deel heel simpel. Om te bepalen welke prioriteit een verbeterpunt krijgt kijken we naar drie zaken;

  • Wat kost het?
    Hoeveel uur, dagen gaat het in beslag nemen en komen er nog andere kosten bij kijken zoals bijvoorbeeld de inkoop van grafisch materiaal.
  • Wat is de verwachte impact?
    Hoeveel meer omzet (of kostenverlaging) gaan we hiermee genereren.
  • Belangrijkheid
    Omdat de verwachte impact soms lastig is in te schatten, kijken we ook naar de belangrijkheid. Is het bijvoorbeeld een verbetering voor een pagina met 10.000 bezoekers per maand of voor een pagina met 2.000 bezoekers per maand.

Door per punt alle drie de vragen te beantwoorden kunnen we gaan prioriteren.

Waarom niet alles tegelijk doorvoeren?
Je kan je afvragen waarom je niet alles tegelijk door zal gaan voeren. Als je op een pagina bijvoorbeeld zes verbeterpunten doorvoert en je maakt een A/B test voor die pagina, dan zal die pagina hoogstwaarschijnlijk de winnaar worden van de A/B test. Het is dan vaak onmogelijk om te meten welke van die zes punten daar voor gezorgd heeft. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat een van die zes punten eigenlijk een verslechtering was. Dat zie je niet terug omdat de andere vijf punten dit effect opheffen.

Wel is het zo dat wij bij conversie optimalisatie vaak met een lijst met verbeterpunten komen waarvan wij met veel zekerheid kunnen stellen dat die sowieso een verbetering zijn. In overleg kunnen we die dan zonder een A/B test doorvoeren.

4. Implementeren en testen

Zoals hierboven als staat beschreven implementeren we eerst de ‘zekerheidjes’. We willen namelijk geen tijd aan testen besteden van punten waarvan we zeker weten dat ze een positief effect hebben.

Dan blijft onze lijst met geprioriteerde punten over, deze gaan we aan de hand van A/B testen in de praktijk brengen. Het principe is simpel. Je maakt bijvoorbeeld van de homepage een variant met een verbeterde ‘call to action’. Je plaatst de nieuwe variant live naast het origineel. Je stuurt naar beide varianten evenveel verkeer en na verloop van tijd zie je vanzelf welke de winnaar is.

Hoe lang het duurt voor je een winnaar kunt aanwijzen is lastig te zeggen vooraf. De hoeveelheid verkeer speelt hier een hele grote rol in. Je hebt namelijk wel wat volume nodig om een valide antwoord te krijgen uit je A/B testen. Maar onze ervaring leert wel dat je niet te snel conclusies moet gaan trekken. Je kunt wel deze tool gebruiken om uit te rekenen hoeveel traffic je ongeveer nodig hebt voor een goede A/B test.

Wij hebben voor dit soort A/B testen ervaring opgedaan met diverse verschillende tools. Welke tool het meest geschikt is ook weer afhankelijk van diverse factoren, wij kunnen hier een goed advies in geven. Tools waar wij vaak mee werken zijn de volgende; Google Optimize, Optimizely, Visual Website Optimizer en HubSpot.

ab test website

5. En verder... 🚀

Zoals met veel dingen is ook conversie optimalisatie een continu proces. Stop niet als je een winnaar hebt, want ook een winnaar kan je weer gaan verbeteren. Ook kunnen tijdelijke factoren zoals seizoensgebonden producten of nieuwe technieken er toe leiden dat je daar meer aandacht aan wil schenken. Het is dus zaak om voortdurend bezig te blijven met het verbeteren van de conversie op je website.

Wel is het zo dat dat de eerste run vaak het meeste tijd kost en alles daarna sneller zal gaan.

Veel voorkomende redenen voor een lage conversie ratio;

  • Slechte eerste indruk
  • Trage website
  • Geen duidelijkheid
  • Slechte navigatie
  • De verkeerde mensen komen op je website
  • Complexe checkout of formulieren
  • Slechte copy
  • Branding van de website niet goed of niet consistent
  • Onduidelijke propositie


Wil jij ook de conversie van je website verbeteren?

Boek dan nu een conversie optimalisatiesessie van een dag voor € 750,-
Een schijntje als je bedenkt wat het je opvelert.

Stuur mij een mailtje


Samen met Clearsite hebben we onze website verbeterd.
De medewerkers van Clearsite zijn niet alleen vakinhoudelijk sterk, maar kenmerken zich ook door een hoge mate van betrokkenheid en een no-nonsense, no-buzzwords mentaliteit.

Daarnaast is de communicatie open en eerlijk en via korte lijntjes. Kortom een ideale partner voor iedere bedrijf met een pragmatische instelling.

Martin Amersfoort Meride

Enkele klanten van internetbureau Clearsite

 

  • iDEAL
  • Brainbay
  • Aquaculture Stewardship Council
  • ACSI
  • Surepay
  • Climate Neutral Group