Clearsite Kennisbank

Zijn de helft van jouw online bezoekers ook nep?

Analytics

Zie jij ook een toenemend aantal bezoekers in je Google Analytics? Goed nieuws, je website is populair! Maar wat als een deel van die bezoekers niet echt is, maar spam.

Heb ik last van nep bezoekers?

Het eerste wat waarschijnlijk in je opkomt is of je zelf ook last hebt van nep bezoekers op jouw website. Laten we daarom beginnen met de volgende twee manieren die dit snel laten zien.

Manier 1:
Nadat je ingelogd bent in je Google Analytics account klik je bovenin op Rapportage. In het linkervenster klik je op Doelgroep > Technologie > Netwerk en onder primaire weergave klik je op Hostnaam. In de lijst die dan verschijnt hoort alleen jouw website domein te staan. Staan hier meerdere domeinen of (not set) dan heb je last van Google Analytics spam.

Heb-ik-GA-spam1

Manier 2:
Voor de tweede manier ga je eveneens naar Rapportage. In het linkervenster klik je op Acquisitie > Alle Verkeer > Verwijzingen. In de lijst die dan tevoorschijn komt sorteer je het bouncepercentage van hoog naar laag. Zoek nu naar verwijzende websites met rare namen, een bouncerate van 0% of 100% en met meer dan 10 sessies. Een grote kans dat dit nep bezoekers zijn.

Heb-ik-GA-spam2

Wat is Google Analytics spam?

Google Analytics spam is een feite een programma dat geschreven is om herhalende taken uit te voeren op jouw website. Zo’n programma noemt men ook wel een ‘bot’ (robot). Een bot hoeft niet altijd slecht te zijn. Zo gebruikt Google zijn GoogleBot om jouw website te bezoeken en de inhoud daarvan op te nemen in de zoekresultaten. Google zorgt er netjes voor dat de GoogleBot niet in jouw bezoekersstatistieken terecht komt en dus per ongeluk wordt aangezien als een echte bezoeker.

Er zijn echter ook bots die niet zo netjes omgaan met je Google Analytics statistieken, de spambots. Deze spambots bezoeken jouw website (sommigen zijn zelfs zo slim dat ze dit geeneens hoeven) en zorgen ervoor dat ze wel aangezien worden als een echte bezoeker. Hiernaast zorgen ze ervoor dat het zo lijkt dat deze bezoeker via een andere website op die van jouw is terechtgekomen. De website van de maker van de spambot.

Jij ziet deze verwijzende website in je Google Analytics statistieken en vraagt je af waarom er mensen vanaf die website op jouw website terecht zijn gekomen. Misschien is jouw website genoemd en is er een nieuwe link naar je website geplaatst! Wanneer je deze website bezoekt om een kijkje te nemen is er echter geen woord te bekennen over jou.

En welke rotzooi brengt het met zich mee?

Waarom willen de spammers dan dat je hun websites bezoekt? Daar kunnen meerdere redenen voor zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld een product aanbieden en hopen dat je dit koopt. Ze kunnen je ook doorverwijzen naar populaire websites waar duizenden producten verkocht worden. Als je daar iets koopt, dan krijgen de spammers een percentage van de omzet. In het ergste geval wordt je na een bezoek besmet met een virus.

Die spam zal toch niet zo erg zijn? Jawel!

Ook al ben je niet zo nieuwsgierig om websites van spammers te bezoeken, dan kan Google Analytics spam je leven alsnog zuur maken door een compleet verkeerd beeld van je bezoekersstatistieken te creëren.

Hoeveel invloed Google Analytics spam heeft op jouw website hangt af van het aantal spammers en je bezoekers. Sommige websites hebben geluk of zijn nog redelijk nieuw en hebben misschien maar 10 nep bezoekers in een maand. En sommige websites hebben er honderden. Maar als ze 10.000 bezoekers per maand hebben dan heeft de spam weinig invloed op hun statistieken en merken ze er niet veel van. In het ergste geval heeft een website niet veel maandelijkse bezoekers en is de meerderheid ook nog eens nep.

Laten we als voorbeeld wat gegevens van een klant van ons erbij pakken in de periode van 15 december 2015 tot 15 januari 2016.

Bijna de helft aan nep bezoekers!

Deze klant heeft ons gebeld om te vragen waarom hij in korte tijd een opmerkelijke toename in het aantal bezoekers heeft op zijn website. Na onderzoek hebben wij dit kunnen verklaren door een toename van spambots. Op 15 december hebben wij spamfilters toegepast om ervoor te zorgen dat alleen echte bezoekers in Google Analytics getoond worden. Een maand na deze toepassing is het verschil goed merkbaar.

Voor het toepassen van spamfilters:

Audience_Overview_Voor

Na het toepassen van spamfilters:

Doelgroepoverzicht_Na

De nep bezoekers bedragen bijna 40% van het totaal aantal bezoekers in deze maand! Kijk eens naar wat gevolgen dit heeft voor deze website:

• Door het aantal nep bezoekers zijn de sessies bijna 30% hoger dan in werkelijkheid. De website is toch iets minder populair dan op het eerste gezicht lijkt.

• Het aantal pagina’s dat gemiddeld per sessie bekeken wordt is 3 in plaats van 2. Bezoekers zijn dus eigenlijk meer geïnteresseerd in de inhoud van deze website.

• De gemiddelde tijd dat een bezoeker op deze website surft is in werkelijkheid 2 minuten langer.

• Het aantal bezoekers dat meteen weg klikt na 1 pagina bekeken te hebben is eigenlijk 50% in plaats van 70%. De website doet het dus minder slecht dan gedacht.

• Het aantal nieuwe sessies is 70% in plaats van 85%. Dus er zijn in werkelijkheid meer bezoekers die deze website goed vinden en vaker terugkomen.

Dit is een mooi voorbeeld van een worst case scenario: Deze website heeft minder dan 1000 bezoekers per maand, waarvan een opmerkelijk groot deel nep bezoekers zijn. Wanneer deze nep bezoekers weggelaten worden, lijkt het wel alsof je naar een andere website kijkt. Het kan dus van cruciaal belang zijn om af te rekenen met Google Analytics spam. Maar dit is niet het enige wat belangrijk is.

Éénmaal een spamfilter opzetten heeft op de lange termijn geen zin

Met het instellen van goede spamfilters heb je de helft van het werk gedaan. Veel mensen denken dat het hierbij stopt. Helaas is dit niet het geval. Alhoewel Google Analytics steeds beter wordt in het ontwijken van spambots, blijven er steeds nieuwe bots bijkomen die Google nog niet ontdekt heeft.

Laten we als voorbeeld onze eigen website erbij pakken. In oktober 2015 hebben wij in Google Analytics filters toegepast om nep bezoekers te blokkeren. Twee maanden later zijn de onderstaande spambots erbij gekomen. Deze bestonden eerst dus nog niet!


alibestsale.com, justprofit.xyz, snip.to, adf.ly, copyrightclaims.org, black-friday.ga, cyber-monday.ga, quit-smoking.ga, santasgift.ml, videos-for-your-business.com, anticrawler.org, rambler.ru, urlopener.com, fast-wordpress-start.com, scripted.com, rankscanner.com, niceoneilike.com, top1-seo-service.com, karlmayr.de, confesercentiservizi.com, elicats.it, yellow-pages.pro, wetterblog.wm53.de, weatherevents.co.uk, wearepacifico.it, musicas.baixar-musicas-gratis.com, musica.descargar-musica-gratis.net, ws-revolution.nl, best-seo-software.xyz, watertrack.de, waterfallscanopy.com, volker-dobler.de, volarfeliz.com, vm-web.it, vivaiodibert.com, virtuviral.com, travaux-deco-habitat.fr, fullprocess.nl


Als we deze nieuwe websites niet in onze huidige spamfilters hadden bijgevoegd dan zouden we opnieuw een vertekend beeld hebben gekregen van onze bezoekersstatistieken en zou al het voorgaande werk voor niets zijn geweest.

Bovendien lijkt het er op dat de spammers zich realiseren dat hun spam van korte duur is en zich dus richten op het maken van nieuwe en tijdelijke spam. Dit volgt uit spamwebsites als black-friday.ga, cyber-monday.ga en santasgift.ml. Éénmaal een spamfilter opzetten zal dus geen zin hebben op de lange termijn.

Heb jij hulp nodig om je Google Analytics schoon te krijgen en een beter beeld te krijgen van je bezoekersaantallen? Neem contact met ons op! Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

De hoogste tijd om Google Analytics spam aan te pakken

Wil je als bedrijf een realistisch beeld behouden over je bezoekers en hun online gedrag? Dan zit er tot nu toe niets anders op dan Google Analytics spam op te sporen en aan te pakken. Doe je dit niet, dan kan je eigenlijk niet meer vertrouwen op je statistieken. Vooral in het geval dat bijna de helft van je bezoekers nep is.

Je kan ervoor kiezen om zelf de strijd aan te gaan of samen te werken met Clearsite. Als je het zelf wilt doen dan raden wij je aan een van de drie (Engelstalige) artikelen van Ohow, Optimize Smart of Viget goed te bestuderen.

Wil je liever dat iemand anders het voor je doet, dan kan Clearsite jouw spam verwijderen met onze filters en in de gaten blijven houden of er nieuwe spam bijkomt. Bovendien weten wij ook welke spambots er bestaan die jouw website nog niet ontdekt hebben. Deze spambots nemen we ook mee in onze filters, zodat je website nu en in te toekomst vrij blijft van nep bezoekers. Op deze manier heb jij er geen omkijken meer naar en weet je precies hoe het met je website is gesteld.